Veelgestelde vragen

Met vragen over onze praktijk of over de behandelingen kun je altijd contact met ons opnemen. Wij vertellen je graag wat we doen en waarom. Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Hoe vaak per jaar moet ik op controle komen?

De conditie van je gebit is hierin bepalend. Over het algemeen adviseren we om je gebit ieder half jaar te laten controleren. Zo kunnen we problemen op tijd ontdekken en vervelende behandelingen of hoge kosten voorkomen. Als je zelf goed voor je gebit zorgt en je tandvlees gezond houdt, is overleg over 9 of 12 maandelijkse controles mogelijk. Voor patiënten met een kunstgebit adviseren we 1x per jaar op controle te komen.

Beantwoord door: Ineke Rouweler

Kan ik verdoofd worden als ik dit wil?

Ja, een verdoving is altijd mogelijk. Geef het gerust aan als je dit wilt. In de meeste gevallen zal onze tandarts of assistent je dit aanbieden en aangeven wat de voor- en nadelen zijn en de kosten.

Beantwoord door: Leander den Brok

Waarom zou ik kiezen voor tandartspraktijk TIVOLI?

Een goede behandeling in een informele en ontspannen sfeer. Onze praktijk heet TIVOLI – omgekeerd “iLoviT”. En dat is precies waar wij voor staan. Liefde voor ons vak en een warm ontvangst voor al onze patiënten. Natuurlijk werken we met de beste apparatuur en goed opgeleide mensen, maar het draait om jou en je gebit. Daarom plannen we voor iedere afspraak net wat meer tijd in, zodat we alle ruimte hebben voor de behandeling en een praatje achteraf!

Beantwoord door: Eva Pas

Ik ben zwanger, kan ik dan gewoon naar de tandarts?

Ja, dit is geen enkel probleem. Geef voor de behandeling of controle wel even aan dat je zwanger bent.

Beantwoord door: Ineke Rouweler

Wat moet ik doen bij spoed?

Bij plotselinge of ernstige klachten kun je bellen voor een spoedafspraak. Wij doen ons uiterste best je dezelfde dag nog te plaatsen. Dit kan alleen als je actieve patiënt bent en minstens 1x per jaar op controle komt. Ontstaan je klachten buiten openingstijden? Bel dan met 0900 – 54377456 (0900 KIESPIJN).

Beantwoord door: Noortje Vingerhoets

Ik heb een fluoride-behandeling gehad, wanneer mag ik weer eten?

1 uur na het aanbrengen van de Fluoride mag je weer eten en drinken.

Beantwoord door: Laura van Bergeijk

Hoe kan ik me aanmelden bij iLoviT?

Aanmelden kan eenvoudig met het aanmeldformulier of een belletje naar onze receptioniste. Zodra je gegevens zijn ingevuld, krijg je van ons alle informatie die je nodig hebt en maken we een eerste afspraak. Neem voor deze afspraak de meegestuurde vragenlijst, je identiteitsbewijs en verzekeringspas mee. Dan kunnen we meteen aan de slag.

Beantwoord door: Noortje Vingerhoets

Is elektrisch poetsen beter?

Nee, niet per definitie. Ouderwets ‘met de hand’ poetsen kan net zo goed zijn. Het draait allemaal om de juiste techniek en goed gebruik van het materiaal. Wij helpen je graag met tips en trucs om thuis goed voor je gebit te zorgen.

Beantwoord door: Leander den Brok

Is bloedend tandvlees normaal?

Nee, dit is niet normaal. Bloedend tandvlees duidt op een ontsteking en vraagt om extra zorg en mogelijke behandeling. Laat het ons weten als je deze klachten hebt dan kijken we samen wat de beste behandeling kan zijn.

Beantwoord door: Annelies Sporen

Waarom is gezond tandvlees belangrijk?

Gezond tandvlees zorgt voor een goede houvast van je tanden en kiezen. Als het tandvlees ontstoken raakt is de kans op parodontitis groot en kunnen tanden en kiezen los komen te staan.

Beantwoord door: Annelies Sporen

Ik heb een slechte adem, hoe kan dit?

Een slechte adem wordt in de vaak veroorzaakt door onvoldoende mondhygiëne en/of een tandvleesontsteking. Alleen 2x per dag tandpoetsen is niet altijd genoeg om je klachten op te lossen. Mogelijk blijven er op de tongrug ook bacteriën zitten die voor een slechte adem zorgen. Het poetsen of schrapen van de tong is dan een oplossing, eventueel in combinatie met het gebruiken van een antibacteriële mondspoeling. Wij laten je graag zien hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Beantwoord door: Eva Pas

Wat is het verschil tussen mondhygiënist en preventie-assistent?

De preventie-assistent geeft advies over het zelf bijhouden van je gebit en voert reiniging en kleine helende behandelingen uit. De mondhygiënist gaat verder waar het werk van de preventie-assistent ophoudt. Ze maakt zelfstandig een behandelplan, diagnosticeert en reinigt/behandelt tanden en tandvlees. Lees meer op de pagina van onze medewerkers.

Beantwoord door: Ratna Looijmans

Wat als ik niet op de afspraak kan komen (afzeggen)?

Een afspraak zeg je altijd minimaal 24 uur van te voren telefonisch of per e-mail af. Als je de afspraak vergeet en/of niet binnen 24 uur verzet dan moeten wij deze tijd in rekening brengen en ontvang je een nota per post.

*Let op: op vrijdagmiddag zijn wij gesloten en behandelen wij geen e-mail voor afzeggingen van de maandag. Annuleren kan die dag alleen tot 12 uur.

Beantwoord door: Ratna Looijmans

Is er garantie op de behandeling die ik krijg?

Garantie is niet zo vanzelfsprekend bij een tandarts. Juridisch gezien heeft een tandarts een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting. Als een vulling een week na het plaatsen afbreekt kan de tandarts altijd aanbieden dit te repareren. Medisch gezien wordt dit door de behandelaar zelf bepaald. Daarbij is het belangrijk dat u regelmatig op controle komt (minimaal 1 x peer jaar) en de adviezen van onze experts opvolgt. Op tandvleesbehandelingen wordt geen garantie gegeven, omdat het resultaat voor 80% afhankelijk is van uw eigen mondzorg

Beantwoord door: Ratna Looijmans

Wie is Anders?

Wij besteden onze aandacht het liefst aan onze patiënten. Daarom voert het bedrijf Anders Medical Factoring voor ons de facturering uit en versturen de nota’s naar alle zorgverzekeraars. Het bedrag wat je zorgverzekeraar niet vergoedt noemen we de restnota; deze krijg je per email en betaal je altijd rechtstreeks aan Anders.

Beantwoord door: Ratna Looijmans

Wat gebeurt er met mijn factuur?

Je ontvangt de factuur van Firma Anders. Zij dienen deze direct in bij je zorgverzekeraar. Voor het (deel)bedrag dat je niet vergoedt krijgt, ontvang je een factuur via e-mail. Vragen over het restbedrag kun je het beste direct voorleggen aan je verzekeraar, zij kunnen je het eerste antwoord geven.

Beantwoord door: Noortje Vingerhoets

Moet ik mijn rekening altijd zelf betalen?

Op de factuur zie je welke kosten worden vergoed en welke kosten voor eigen rekening zijn – bijvoorbeeld de eigen bijdrage. Ben je verzekerd voor tandartskosten? Dan declareert Firma Anders zoveel mogelijk kosten direct bij de zorgverzekeraar. Uiteindelijk blijf je zelf altijd verantwoordelijk voor het voldoen van de factuur.

Beantwoord door: Noortje Vingerhoets

Kan ik me verzekeren voor de tandartskosten?

Kinderen tot 18 jaar zijn gratis verzekerd via de Basisverzekering. En ook speciale behandelingen, chirurgische hulp en gebitsprotheses worden helemaal of gedeeltelijk vergoed vanuit de basisverzekering.

Je kunt een aanvullende verzekering afsluiten voor tandartskosten. De vergoeding voor behandelingen verschilt per verzekeraar en per pakket. Vaak wordt slechts een deel van de behandeling (75%-80%) vergoed. Bovendien geldt er altijd een maximumbedrag voor behandelingen per jaar. Bekijk dus altijd goed of uw premie in verhouding is met de kosten die je maakt bij de tandarts.

Beantwoord door: Noortje Vingerhoets

Ik krijg een verwijsbrief voor de orthodontist, mag ik zelf kiezen waar ik heen ga?

Ja, zeker. Op de brief staan een aantal suggesties, maar je kan ook aangeven dat je naar een andere orthodontist wilt.

Beantwoord door: Ineke Rouweler

Waarom wordt mij gevraagd een privacy-formulier in te vullen?

Sinds 25 mei 2018 is er een nieuwe wetgeving; de AVG. Deze wet vertelt ons hoe we omgaan met jouw persoonlijke gegevens. Als praktijk volgen we deze regels en daarom hebben wij je toestemming nodig om onze dienstverlening te kunnen uitvoeren. Voor verdere informatie zie kijk je op de website over persoonsgegevens.

 

Beantwoord door: Ratna Looijmans